U PREDGOVORU PAVLETIĆEVE KNJIGE |
||||||||||||||
Uopće je u Pavletićevu stavu i u Pavletićevu djelovanju vidna osobina koju ne bih znao nazvati izrazom prikladnijim nego što je: konstruktivnost. Sposobnost uživanja u djelu, osobina koju je u svome idealnom portretu kritičara stavio na prvo mjesto, u Pavletića nije osobni doživljaj u kojemu čitač škrtački uživa. Već po definiciji posla kritičar svoj doživljaj, svoje prihvaćanje ili odbijanje saopćava širem krugu čitateljstva; no ima kritičara koji su puni neke nemotivirane, naivne radosti; ima ih opet koji s uživanjem ističu zbiljske (i nepostojeće) mane teksta o kojem izvješćuju. Pavletić je, međutim, više zainteresiran za književnost, nego za vlastiti položaj u njoj. Ponajprije, on će radije izvijestiti o pojavi dobra djela negoli napasti loše; ali ne iz pomanjkanja one civilne hrabrosti o kojoj govori Sainte-Beuve. Pavletića u pisanju nosi osvjedočenje da je veća šteta prešutjeti pojavu dobre knjige negoli, možda, »propustiti«, »zaboraviti« lošu. Stoga je u ocjeni Pavletićeve kritike vrijedno upozoriti koliko je on danas već priznatih i znamenitih djela prvi osjetio i taj prvi, još nigdje nezabilježen, neizrečen afirmativan, pozitivan, oduševljen sud izrekao smjelo i dokumentirano. Već prva knjiga Pavletićeva, Sudbina automata , u esejima o Mirku Božiću i Ranku Marinkoviću, pokazuje tu njegovu osobinu. Što manje današnjeg čitatelja iznenađuju sudovi Pavletića-početnika, to više postajemo svjesni da su ti sudovi točni; a spomenemo li se da su formulirani prije četvrt stoljeća; postaje nam još jasnija sigurnost koju ta kritika pokazuje već na samom startu. Valjalo je imati ukusa i smionosti pa u još mladom Božiću uočiti svojstva za koja znamo danas da su njegova bitna značajka; i prigovori što ih Pavletić stavlja Božićevu odnosu prema zavičajnoj jezičnoj materiji ne samo da pogađaju srž pitanja nego i piscu ukazuju na problem relevantan za njegovu osebujnu poetiku; napokon, te primjedbe čine danas integrativan dio našeg suda o tome značajnom prozaiku. Prosudba Marinkovićevih Ruku, a radi se o piscu bitno različitu u odnosu na Božića, pokazuje ne samo osnovnu osobinu kritičara da se protejski preoblikuje, prilagodi specifičnom glasu poetike koju ocjenjuje, nego i vještinu da tu različnost adekvatno formulira. Napokon, Pavletić je još tada naslutio, i bez bojažljiva opreza napisao da mu se »novela« U znaku vage čini dijelom veće cjeline, romana. Bilo je to više nego deset godina prije Kiklopa kojemu je rečeni tekst uvodni dio! A da takozvana tekuća (novinska!) i sustavna (znanstvena) kritika u biti čine isti, istorodni napor, pakazuju već t spomenute Pavletićeve prve najave krupnih talenata. Vlatko Pavletić je prvi ili među prvima (dakle posve samostalno), istakao izuzetne vrijednosti Slabodana Novaka, Meše Selimovića (Derviš i smrt), Dragoslava Mihailovića (Kad su cvetale tikve) i niza drugih.
|
||||||||||||||
povratak na popis suvremenika | ||||||||||||||