|  
         U svakome piscu, dakako i pjesniku, bez 
          obzira na prirodu njegove nadarenosti, prebiva i kritički duh, razorni, 
          bezobrazni, samome sebi svrhom, ili stvaralački - ta kako bi inače postavio 
          i zaokružio svoju pjesmu, dramski prizor, pripovijest? Dapače, uvijek 
          se moglo reći, pa i danas kada je kritika umjetničkog djela popustljivija 
          nego inače, da je samokritičnost, uz talent i radinost, jedan od tri 
          uvjeta stvaralačke koegzistencije. 
          Nakon prvih, nedvojbeno talentiranih i prepoznatljivih stihova, kojima 
          se mogla proreći daljnja izražajna širina, lirska znatiželja i egzistencijalna 
          usredotočenost, Vlatko Pavletić, s kojim danas očekujemo 70. godišnjicu 
          njegova rođenja, odlučuje se zamalo neočekivano, napustiti kozmologiju 
          stihova i najvećim se dijelom sebe predati kritičkom promišljanju književnog 
          djela kojemu je, danas to možemo naglasiti, bio osobito sklon. Jednako 
          nas ne bi trebalo iznenaditi ako se danas-sutra pojavi njegova zbirka 
          neobjavljenih stihova nastajala svih ovih godina krika i bijesa. 
          Jeka njegova "krugovaškog" pokliča NEKA BUDE ŽIVOST ne samo 
          da odjekuje i danas, doslovno i u inačicama, nego je, kako bi to rekao 
          Vlatko, "ključ" za razumijevanje onoga što će uslijediti ne 
          samo na stranicama "Krugova" nego i suprotstavljanog "Međutima", 
          "Razloga", "Književnika" sve do naših dana, dakle 
          cjeline poslijeratne književnosti, odnosno one nakon drugoga svjetskog 
          rata, koja je i prije stečenih uvjeta (a kad su oni bili dostatni?) 
          izrekla odlučno NE povampirenom dogmatskom socrealizmu. 
          Nije bitno kako bismo danas mogli dešifrirati taj "krugovaški" 
          Pavletićev poklič. U onom je vremenu i jedna riječ - sjetimo se samo 
          mogućih usporedbi - bila sposobna povući za sobom čitave konvoje pobunjenih 
          smislova, ona je zapravo budila, otvarala prolaze ne samo najmlađem 
          književnom naraštaju, nego i svemu drugome što je tada u Hrvatskoj literalno 
          mislilo, osjećalo, stremilo. 
          Ali pjesnički talent nije nešto što bi čovjek mogao isključiti poput 
          dovoda struje. Zapravo, nije u Pavletiću bilo ni intimnog razloga za 
          to, nije se dakle radilo o nezadovoljstvu nego obrnuto, o dubinskom 
          stvaralačkom poticaju za istraživanjem, raščlambom pa i predstavljanjem 
          ne samo pjesnič kog nego i sveukupnog umjetničkog književnog djela. 
          Ne bi bilo mjesta ni nazivu "popularizacija" jer je stupanj 
          Pavletićevih razmatranja bio znatno viši - svoje tekstove on je pisao 
          ne za one koji tobože sve znaju i kojih se, kako misle, ništa ne tiče, 
          nego za one koji znadu, naslućuju, iskušali su se, jednim su korakom 
          IN i samo žele ići do kraja ili se svemu tome suprotstaviti. 
          Opterećeni krajnostima, a u nedostatku sustavnog, pa i dostupnog, vječni 
          nezadovoljnici sa sobom i sa drugima, kao da postajemo svjesniji praznina 
          u svojim kulturološkim dometima. Vlatko Pavletić je jedan od onih, još 
          uvijek rijetkih, koji su osjetili, rekli bismo, generacijski izazov 
          da se iz podrumskih prostorija literature iziđe na književnu, i ne samo 
          književnu scenu, i to ne sa žalopojkama o "vječno povijesnom zaostajanju" 
          nego komparativnim dokazima srednje i zapadnoeuropske prisutnosti u 
          nizu studija, eseja, feljtona, raščlamba i kritika, polemika i razgovora, 
          uređivačkih nastojanja, kao i odrješitim odgovorima i daljnjim izazovima, 
          kako bi se točnije osvijestili razmjeri literarnih prilika u nas i s 
          nedvosmislenom porukom afirmiranja jednoga u nas uglavnom društveno 
          zapostavljenog nastojanja i njegova podsticanja. Brojne su Pavletićeve 
          knjige koje više od četiri desetljeća slamaju naslijeđenu inertnost 
          čitalačke publike, ali i izdavačku uskogrudnost, kojoj bi trebalo pridodati 
          i barem malo profesionalne zavisti, recimo u pričama o njihovoj tobožnjoj 
          "nekomercijalnosti" a knjige se prodaju u više izdanja, sve 
          prihvaćenije kao znanstveno-kritički promišljeno i pjesnički zaokruženo 
          štivo, ali i potrebni i nezamjenjivi udžbenici: to je niz monografija 
          o suvremenim piscima, serije "Kako su stvarali književnici" 
          i "Ključ za modernu poeziju", antologijski izbori u znaku 
          magične brojke 100 (Vlatko Pavletić je birao domaće pisce a poduzetni 
          i dinamični Antun Šoljan strane) itd. Među brojnim izdanjima posebno 
          mjesto pripada Pavletićevoj ZLATNOJ KNJIZI HRVATSKOGA PJESNIŠTVA, od 
          početaka do danas, koju sastavljač za svako novo izdanje dopunjuje novim 
          afirmiranim pjesničkim imenima i novim pjesmama. Za razliku od osobnih 
          antologija koje pomalo preplavljuju knjižare, ovaj je kanconijer postao 
          cvjetnjakom u kojemu se mogu naći najljepši poetski cvjetovi, antologijom 
          koja čitatelje ne razdvaja nego ih sve redom pridobiva za sebe…  
          Znanstveni i književni rad, osobito onaj prozni, pretpostavljaju fizičku 
          izolaciju, istraživački i stvaralački rad u tišini, ali Vlatko Pavletić 
          je dobrim dijelom sebe, žrtvujući se zapravo, ostao trajati "u 
          svijetu", što u nas znači angažirati se pisanjem na stranicama 
          listova i časopisa, u tzv. javnom životu, s jedne strane popunjavajući 
          očite praznine, a s druge suprotstavljajući se krivom i neznalačkom 
          shvaćanju kulture, literature, demokratske misli, svemu onome što će 
          Vlatko Pavletić prozvati živom opasnošću od "barbarokracije". 
          U nas je to ponekad značilo dospijevati na tzv. "crne liste", 
          koje nikada nisu bile samo fikcija a prijetile su smrću književnosti, 
          pa i odlaskom u zatvor, kao povodom Hrvatskog proljeća, što će sve, 
          s drugima, iskušati i Vlatko Pavletić, koji čak i u tom tijesnom ozračju, 
          ne prestaje pisati, stvarati, koliko mu okolnosti dopuštaju, pa tako 
          iz zatvora donosi kompletan opširan rukopis (1000 kartica!) monografije 
          o Tinu Ujeviću ("Ujević u raju svoga pakla"). A da bi slika 
          literarne i ljudske sudbine akademika i predsjednika a zatim i potpredsjednika 
          Hrvatskog sabora bila donekle cjelovita, kažimo, da on uz poniženja, 
          kao sistem toplo-hladno, doživljava i najviša priznanja. Posljedica 
          svega bila je i njegova teška bolest srca koja zapravo još uvijek traje. 
          Upravo stoga u ovom svečanom trenutku njegove 70. godišnjice želimo 
          mu ponajprije zdravlje i dug život. Naslućujući što bi on sam najviše 
          želio, mi mu se pridružujemo: što više novih knjiga, a među njima i 
          nova izdanja onih već rasprodanih. 
          Svoje želje i čestitke izgovaram i u ime Društva hrvatskih književnika, 
          ne zaboravljajući da si mu bio predsjednikom, kad i ja tajnikom, u najsudbonosnijim 
          danima prihvaćanja Deklaracije o hrvatskom književnom jeziku što je 
          udarilo trajni pečat na naše živote, ali i na smjer svih daljnjih borbi 
          za interese hrvatskoga naroda sve do ostvarenja ideje i sna o samostalnoj 
          hrvatskoj državi. 
          Živio! 
           
         
       |