|  
         Podjela višestoljetne tradicije hrvatske 
          književnosti na tzv. stariju i tzv. noviju temelji se s jedne strane 
          na jezičnim, s druge na eminentno književnopovijesnim razlozima, tj. 
          na uvođenju jedinstvenoga književnoga jezika i na uspostavljanju tzv. 
          vertikalnoga i horizontalnoga književnoga kontinuiteta (F. Vodička). 
          Pritom se, međutim, ispušta iz vida još jedna činjenica, a to je pojava 
          novoga medija u nacionalnoj kulturi, odnosno pojava književne periodike 
          (novina, časopisa i almanaha) u kojoj će i hrvatska književnost dovršiti 
          vlastitu žanrovsku sliku kao što su to učinile nešto ranije razvijenije 
          europske kulture. S novim medijem javnost je postala ključni faktor 
          književnoga života koji se od sredine 19. stoljeća može pratiti isključivo 
          na stranicama književne periodike. 
          U središtu toga života na različiti se način smjenjuju pojedinci i institucije 
          koji prema vlastitim kriterijima, ukusu i interesima, pokušavaju na 
          nj utjecati. Ako prvi hrvatski književni časopis i nije nastao isključivo 
          iz literarnih već iz političkih interesa, prva secesija u književnome 
          životu nastala je upravo iz estetskih pobuda. Riječ je o Vrazovu razilaženju 
          s urednikom "Danice" i o pokretanju časopisa "Kolo" 
          kojega se najčešće spominje kao Vrazovo, tek kasnije kao Matičino "Kolo". 
          Dok će tijekom Bachova apsolutizma jedinim znakom kakva-takva književnoga 
          života biti i jedini, ali relativno dugotrajni književni časopis, Bogovićev 
          "Neven", dotle će ključnom književnom institucijom gotovo 
          do kraja stoljeća biti ne toliko Matica ilirska, koliko Dionička tiskara 
          i njezin "Vienac", posebice u redakciji Augusta Šenoe. Napokon, 
          svoj famozni "zaokret prema Evropi" (A. Barac) hrvatska književnost 
          može zahvaliti upravo brojnoj književnoj periodici koja s modernom prestaje 
          funkcionirati po načelu Vrazovih "književnih hambara", a počinje 
          - kako će to lansirati St. Šimić - po načelu "motora književnosti". 
          Društvo hrvatskih književnika sa svojim prvim časopisom pokazuje se 
          kao, istina, jamac bolje časopisne stabilnosti, ali zato su A. B. Šimićevi, 
          Krležini ili Galogažini časopisi, ma koliko kratkoga daha, utjecajniji 
          i značajniji od upornoga i nestalnoga "Savremenika". 
          Na isti način kao što je nacionalna književna periodika tijekom NDH 
          pokazala da vladajući režim nije uspio izgraditi kulturu i umjetnost 
          po mjeri vlastite ideologije, tako će prvi časopis u novome totalitarnome 
          sustavu biti mjesto prve krize monološke socijalističke kulture. Riječ 
          je o "Republici" i "Izvoru" u kojima se prvi put 
          kao jedan od budućih moderatora književnoga života pojavljuje i ime 
          Vlatka Pavletića (1930).  
          Naime, u redakciju Barkovićeva "časopisa za književna i kulturna 
          pitanja" 1950. ušao je i tada dvadesetogodišnji Vlatko Pavletić, 
          koji će "Izvor" nakratko preuzeti zajedno sa Slobodanom Novakom 
          i Đurom Šnajderom. Pavletić će ovdje sa svojim vršnjacima u kontroliranim 
          uvjetima u najmanju ruku omekšavati dogmatizam kritike socijalističkoga 
          realizma da bi nakon jednogodišnje časopisne praznine iskoristio prvo 
          političko zatopljavanje te 1952. sa svojim vršnjacima pokrenuo generacijski 
          časopis "Krugovi". Njegova naslovna rečenica iz uvodnoga eseja 
          Neka bude živost dobila je status krilatice i generacijskoga literarnoga 
          programa, a sam časopis - nakon - svojega šestogodišnjega vijeka dobio 
          je status periodizacijskoga termina u novijoj hrvatskoj književnosti. 
          Sljedeće 1953. Pavletić iz "Krugova" odlazi u redakciju stabilne 
          i tih godina vrlo dobro strukturirane i institucionalno podržavane "Republike" 
          u kojoj ostaje do sredine 1954. 
          O dinamici književnoga života, bez obzira na politički kontekst, na 
          svoj način govore i krugovaški secesionisti Antun Šoljan, Vlado Gotovac, 
          Zlatko Tomičić i Ivan Slamnig koji iste 1953. pokreću svoj časopis "Međutim", 
          dok o snazi individualnih nazora najrječitije govori Šoljanov "Književnik", 
          pa se čini da se ovaj put književni život vrti oko nekolicine jakih 
          pojedinaca - baš kao u nekim ranijim razdobljima hrvatske književnosti. 
          Da je po drugi put hrvatska periodika ušla u svoje doista zlatno razdoblje 
          "časopisnoga zamaha" (M. Vaupotić), osim spomenutih (i nespomenutih) 
          časopisa, pokazuje i treće aktiviranje staroga "Kola", odnosnoga 
          "Hrvatskoga Kola". Najnovija njegova serija od 1963. do 1971. 
          pojavila se u povodu 120. godišnjice Matice hrvatske, s uvodnim člankom 
          tadašnjega njezina predsjednika Jakše Ravlića. U prvih pet brojeva ove 
          "Kolove" serije kao glavni i odgovorni urednik bio je potpisan 
          Vlatko Pavletić. 
          U međuvremenu bio se, međutim, Vlatko Pavletić našao i u uredništvu 
          zagrebačke "Literature" (1957-59) i to nakon jednoga od češćih 
          prekida ovoga "časopisa za književnost i kulturne probleme" 
          a nakon Mirka Božića i Vjekoslava Kaleba na čije će mjesto (Pavletić) 
          ući i do posljednjega (14) broja uređivati ga s Marijanom Matkovićem, 
          odnosno Nikolom Milićevićem i Tomislavom Sabljakom. 
          Napokon, dok se i mlađa generacija okupljala oko vlastitoga časopisa 
          "Razlog", a krugovaška postupno zauzimala i neka važna mjesta 
          u javnome životu, Vlatko Pavletić, sada kao glavni urednik Matice hrvatske, 
          pojavljuje se godinu dana nakon famozne Deklaracije o jeziku kao glavni 
          i odgovorni urednik još jednoga, šestoga časopisa - "Kritike". 
          Iako nije bila ni generacijsko niti isključivo književno glasilo, "Kritika" 
          je bila specijalistički dvomjesečnik "za kritiku, umjetnost i kulturno-politič 
          ka pitanja" ubrzo sa statusom središnjega teorijskog časopisa koji 
          će, zahvaljujući visokoprofiliranim suradnicima i prilozima, odigrati 
          ključnu ulogu u nacionalnome pokretu poznatom pod imenom Hrvatsko proljeće. 
          (Čini se da se u minulih 125. godina nakon Gajeve "Danice" 
          ništa nije promijenilo!) 
          Ma koliko tek letimičan, iz ovoga se pregleda može zaključiti kako je 
          Vlatko Pavletić u književnome nacionalnom životu pedesetih i šezdesetih 
          godina imao ključnu ulogu, odnosno - kako je to svojedobno ocijenio 
          Dalibor Cvitan - kao začetnik "Krugova" i urednik ostalih 
          pet časopisa Pavletić je "proklamirao modernu koncepciju umjetničkog 
          izražavanja i time ne samo estetski profilirao jedan književni naraštaj" 
          već - dopunimo Cvitana! - na najbolji način afirmirao časopis kao autonoman 
          književni žanr. 
          Time se napokon još jednom pokazalo kako studij tzv. novije hrvatske 
          književnosti počiva zapravo na studiju njezine periodike.  
          U Zagrebu, 
          1. prosinca 2000.  
                |